VCA en heftrucks

Nederland is een van de laatste landen in Europa waar een T-rijbewijs werd ingevoerd (juli 2015). De belangrijkste reden voor de invoering van het T-rijbewijs was het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het moest de rijvaardigheid van de bestuurders verbeteren. Toch gebeuren er nog steeds relatief veel ongelukken met landbouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid, waarbij vooral medeweggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, gevaar lopen.

Wanneer is een T-rijbewijs verplicht
Voor het besturen van heftrucks breder dan 130 cm waarmee op de openbare weg wordt gereden is sinds 1 juli 2015 een T-rijbewijs nodig. Vaak is een heftruck in algemene zin al snel breder dan 130 cm als hij 4 ton of groter is, al kan dit oer merk mogelijk verschillen. Daarbij is niet meegenomen dat sommige trucks zijn uitgevoerd met een spoorverbreding voor stabiliteit of een vorkenbord of voorzetapparatuur die breder is dan 130 cm.

Voor bestuurders op een heftruck die minder breed is dan 130 centimeter en op eigen terrein of in eigen magazijn rijdt is dus geen T-rijbewijs nodig. Een grote groep heftrucks en bestuurders valt in deze categorie.

Specifieke deskundigheid
De in het...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op VCA Nieuws?

Dat kan vanaf

€ 91,00

per jaar

Met een abonnement op VCA Nieuws hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net!