Strenger beleid moet aanrijdingen bouwplaats voorkomen

Strenger beleid moet aanrijdingen bouwplaats voorkomen

Op bouwplaatsen vinden te vaak (dodelijke) ongevallen plaats doordat een bouwvakker in aanrijding komt met een manoevrerend voertuig of machine. Daarom hebben de ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) het beleid voor aanrijdgevaar aangescherpt. Zij vinden dat op bouwplaatsen meer moet gebeuren om de risico's te beperken. Per 1 januari 2022 wordt dit beleid verplicht.

In eerste instantie vond de GCVB dat technische oplossingen aanrijdingen moesten voorkomen. Machines en technische middelen moesten hiertoe worden aangepast. "Dit is niet logisch en handig", zeggen de partijen nu.

"Als je risico’s wilt aanpakken, moet je dat doen conform de arbeidshygiënische strategie: eerst de bron aanpakken. Als dat niet lukt, ga je de bron afschermen. Als dat niet lukt… enfin, dan zak je steeds verder in je maatregelen naar beneden toe. Het is dus het ‘stappenplan’ uit de arbo-regelgeving, maar dan toegepast op het risico van aanrijding op de bouwplaats. Het nieuwe beleid geldt voor álle voertuigen en machines op en rond de bouwplaats", zo schrijven de gemeenschappelijke bedrijven die de code hebben ondertekend, op hun website.

In het nieuwe beleid worden verkeersstromen bijvoorbeeld gescheiden. Meer volgt binnenkort op onze website van Arbeidsveiligheid.

Ook is vanaf 1 januari 2022 de Veiligheidsladder in aanbestedingen verplicht. De Veiligheid in Aanbesteding (ViA) zou al dit jaar ingaan, maar door Covid-19 hebben de ondertekenaars van de GCVB de invoerdatum uitgesteld met een jaar. 

De Veiligheidsladder vereist namelijk dat diverse audits moeten worden afgenomen. Door alle coronamaatregelen kan dit niet. Dit heeft invloed op de certificering. 

Vanaf 1 januari 2022 is veiligheidsbewustzijn wel een verplichting in aanbestedingen of contracten. "Dit gebeurt onder de noemer Veiligheid in Aanbestedingen, kortweg ViA. Dit raakt veel bedrijven, aannemers, onderaannemers en ook architecten- en ingenieursbureaus", zo laat de website van Governance Code Veiligheid in de Bouw weten.

Deze code wordt onderschreven door grote bouwbedrijven in de bouw en infra, ingenieursbureaus en het Rijk.

 

Lees ook:

Ketenbrede aanpak is nodig om aanrijdgevaar te reduceren

In stappen naar minder aanrijdingen op de bouwplaats

 

 


Source URL: https://www.vcanieuws.nl/vcapraktijk/artikelen/strenger-beleid-moet-aanrijdingen-bouwplaats-voorkomen